Medieköp tips

Maximera effekten av ditt medieköp

Innehållsförteckning

Oavsett om du är ute efter länkkraft, konverteringar eller varumärkesbyggande så gör du klokt i att lägga lite extra krut på utformningen, budskapet eller konkurrentanalysen vid val av URL. (SEO) Faktum är att budskap som bättre tilltalar målgruppen, förbättringar i CRO eller väl valda target URL och sökord kan förbättra ditt resultat på sista raden med flera hundra procent.

Disruptive Intelligence gör det svåra enkelt

För många gånger har jag noterat att företag spenderar väldigt mycket tid och pengar på produktsidor som 6 månader senare råkar bli 404, på målsidor som inte matchar sökintention eller på sökord som är långt mycket mer konkurrensutsatta för att man ska ha en chans att lyckas.

Länkar från bra domäner är generellt alltid bra men man kan få en betydligt högre utväxling om man tänker till lite extra.

Vanity metrics och pengar i sjön

Exemplet nedan är talande för ett hopplöst fall, skolboksexempel på att välja strider man aldrig kan vinna, tyvärr ser man det allt för ofta. Notera skillnaden i trafik mellan plats 4 och 5. Det är lätt att förstå lockelsen när man stirrar sig blind på sökvolym eller traffic potential.

För både informativa och kommersiella sökord gäller i regel att de tre eller fem första resultaten tar 95% av klicken med en oproportionerligt stor andel till ettan.

Att en DR 30-sida ska ranka över en DR 73 sida med betydligt fler domäner är högst osannolikt.

Lågt hängande frukter – Nyckeln till framgång

Guldkornen finns där för den som letar eller för den som vet hur och var man ska leta rättare sagt. Precis som med det mesta i livet, träning, sparande, språkinlärning och företagande så är det bättre att börja på en rimlig nivå och få några små segrar för att sedan få igång ett resultat som ackumulerar över tid.

Disruptive Intelligence AB är experter på djupgående content, keyword och competitive analysis.

DR 28 sida som ökat söktrafiken med nästan 1000% (Jan 2025 – Aug 2025) UTAN link building eller teknisk optimering? Jo, det är möjligt.

I fallet ovan är trafiken dessutom av kommersiell karaktär vilket syns på uppskattad ”Traffic value” högst upp till höger.

Exemplet kommer från en sida som legat ganska flat under flera års tid men tack vare skarpare fokus på lågt hängande frukter fått söktrafiken att explodera.

Samarbete med Disruptive Intelligence

Från 1 november 2025 så erbjuds alla större mediaköpare på inredningsvis en professionell analys och 30 minuters konsultation via Disruptive Intelligence AB.

SEO och AI – den nya konkurrensen om synlighet

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), är fortfarande en av de viktigaste delarna av digital marknadsföring. Genom att optimera innehåll, rubriker och teknisk struktur på en hemsida kan företag klättra i Googles resultat och locka fler besökare utan att betala för annonser.

Men här sker just nu en dramatisk förändring. Med AI-baserade söktjänster som ChatGPT, Perplexity och Googles egna AI-funktioner, håller själva sökbeteendet på att förändras. I stället för att klicka sig fram till olika webbplatser kan användare få snabba, sammanfattade svar direkt i sökfältet.

Detta skapar nya utmaningar för marknadsförare. Hur syns man när AI ger svaret åt användaren? Kommer traditionell SEO att tappa i värde?

Sökbeteenden kommer att förändras i grunden, den goda nyheterna för företag som investerat i SEO är dock två:

1, Det är framförallt är informativa sökningar som äts upp av AI snarare än produktsökningar

2, Chat GPT och andra AI-tjänster använder Googles sökindex en hel del och själva informationsinhämtningen har många likheter med hur vanliga sökmotorer fungerar, har man bra SEO och en gammal domän med mycket bra content och bra inlänkar så tenderar man att synas bra även i AI-svar.

 

 

Shoppa design-produkter till ditt hem i vår webshop

Här har vi samlat våra personliga tips – från lyxiga inredningsdetaljer till tidlösa möbler som lyfter både stil och känsla i ditt hem. Oavsett om du letar efter inredning till sovrummet, köket eller vardagsrummet, hittar du något som passar just din stil.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

    Maria Ljungström
    Maria Ljungström
    Maria Ljungström är grundare och huvudskribent på Inredningsvis.se, en ledande sajt inom inredning och hemmapyssel. Med över 10 års expertis och erfarenhet som homestylist och en gedigen bakgrund inom inredning, är Maria en erkänd expert som brinner för att hjälpa människor skapa vackra, funktionella och prisvärda hem. Hon delar generöst med sig av praktiska tips för hur man kan få det fint och lyxigt hemma utan att spräcka budgeten. Maria har medverkat i flera välkända medier som Expressen, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten, där hon bidragit med insikter och inspiration inom inredning och bostadsmarknad.

    Senaste inläggen

    Inredningsvis i media

    Följ Inredningsvis

    Om inredningsvis

    Inredningsvis är Sveriges populäraste sajt om inredning och lifestyle, med tusentals läsare varje månad. Maria Ljungström har grundat Inredningsvis och hon har ett sant öga för hur man kan få ett hem att se lyxigt och personligt ut.

    Kontakt

    info@inredningsvis.se

    Kontakta oss

    Alla rättigheter reserverade - Copyright 2025