Oavsett om du är ute efter länkkraft, konverteringar eller varumärkesbyggande så gör du klokt i att lägga lite extra krut på utformningen, budskapet eller konkurrentanalysen vid val av URL. (SEO) Faktum är att budskap som bättre tilltalar målgruppen, förbättringar i CRO eller väl valda target URL och sökord kan förbättra ditt resultat på sista raden med flera hundra procent.
För många gånger har jag noterat att företag spenderar väldigt mycket tid och pengar på produktsidor som 6 månader senare råkar bli 404, på målsidor som inte matchar sökintention eller på sökord som är långt mycket mer konkurrensutsatta för att man ska ha en chans att lyckas.
Länkar från bra domäner är generellt alltid bra men man kan få en betydligt högre utväxling om man tänker till lite extra.
Exemplet nedan är talande för ett hopplöst fall, skolboksexempel på att välja strider man aldrig kan vinna, tyvärr ser man det allt för ofta. Notera skillnaden i trafik mellan plats 4 och 5. Det är lätt att förstå lockelsen när man stirrar sig blind på sökvolym eller traffic potential.
För både informativa och kommersiella sökord gäller i regel att de tre eller fem första resultaten tar 95% av klicken med en oproportionerligt stor andel till ettan.
Att en DR 30-sida ska ranka över en DR 73 sida med betydligt fler domäner är högst osannolikt.
Guldkornen finns där för den som letar eller för den som vet hur och var man ska leta rättare sagt. Precis som med det mesta i livet, träning, sparande, språkinlärning och företagande så är det bättre att börja på en rimlig nivå och få några små segrar för att sedan få igång ett resultat som ackumulerar över tid.
Disruptive Intelligence AB är experter på djupgående content, keyword och competitive analysis.
DR 28 sida som ökat söktrafiken med nästan 1000% (Jan 2025 – Aug 2025) UTAN link building eller teknisk optimering? Jo, det är möjligt.I fallet ovan är trafiken dessutom av kommersiell karaktär vilket syns på uppskattad ”Traffic value” högst upp till höger.
Exemplet kommer från en sida som legat ganska flat under flera års tid men tack vare skarpare fokus på lågt hängande frukter fått söktrafiken att explodera.
Från 1 november 2025 så erbjuds alla större mediaköpare på inredningsvis en professionell analys och 30 minuters konsultation via Disruptive Intelligence AB.
Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), är fortfarande en av de viktigaste delarna av digital marknadsföring. Genom att optimera innehåll, rubriker och teknisk struktur på en hemsida kan företag klättra i Googles resultat och locka fler besökare utan att betala för annonser.
Men här sker just nu en dramatisk förändring. Med AI-baserade söktjänster som ChatGPT, Perplexity och Googles egna AI-funktioner, håller själva sökbeteendet på att förändras. I stället för att klicka sig fram till olika webbplatser kan användare få snabba, sammanfattade svar direkt i sökfältet.
Detta skapar nya utmaningar för marknadsförare. Hur syns man när AI ger svaret åt användaren? Kommer traditionell SEO att tappa i värde?
Sökbeteenden kommer att förändras i grunden, den goda nyheterna för företag som investerat i SEO är dock två:
1, Det är framförallt är informativa sökningar som äts upp av AI snarare än produktsökningar
2, Chat GPT och andra AI-tjänster använder Googles sökindex en hel del och själva informationsinhämtningen har många likheter med hur vanliga sökmotorer fungerar, har man bra SEO och en gammal domän med mycket bra content och bra inlänkar så tenderar man att synas bra även i AI-svar.
Här har vi samlat våra personliga tips – från lyxiga inredningsdetaljer till tidlösa möbler som lyfter både stil och känsla i ditt hem. Oavsett om du letar efter inredning till sovrummet, köket eller vardagsrummet, hittar du något som passar just din stil.
Alla rättigheter reserverade - Copyright 2025