Alla som ägt en Louis Vuitton väska räck upp en hand? Jag har inte många passioner, men jag har en för Lois Vuitton väskor! I år fyller dessutom väskmärkes ikonen Louis Vuitton även 200 år. Det är 200 år sedan denna legend föddes och hans verk har varit oavbruten succé från början till ja för evigt får jag nog säga. Det är verkligen inte nåt många brands som kan skryta med.

Louis Vuitton har ett varumärke som är svårkopierat som lyxmärke, det är en ikon och en grundläggande del av god smak. Oavsett var man befinner sig i världen betyder LV lyx, klass och framför allt stil. Louis Vuitton-monogrammet står idag som ett av de lättast igenkännliga logotyperna. Varumärket som skapades 1854 är nu alltså nästan 200 år gammalt, vilket gör det till det tredje äldsta lyxmärket som fortfarande används idag. Endast Hérmes och Cartier, som skapades runt den första halvan av 1800-talet är fortfarande verksamma idag.

LÄS MER: HISTORIEN OM BADDRÄKTEN – EN KVINNLIG REVOLUTION

Här får ni nu hela den spännande historien om LV imperium som regerat sedan 1800-talet. Samt bilder på legendariska vintage Louis Vuitton väskor.

Lois Vuitton väskor – hela historien

Louis Vuitton föds

Louis Vuitton föddes 1821 i Anchay, en liten by i östra Frankrike och var son till en ej välbärgad familj. Hans far var bonde och hans mamma var en milliner, kanske var det där han fick sin inspiration att designa tillbehör. Trots hans blygsamma uppväxt såg hans föräldrar till att vidarebefordra rätt värderingar och läror till den unga Louis Vuitton. Hårt arbete, uthållighet och en vilja av stål var några av de karaktärsdrag som hjälpte till att forma unga Louis Vuittons personlighet. Även om hans föräldrar hade begränsade resurser fokuserade de på förmedla all kunskap och berikade sin son med de bästa egenskaper de kunde. Unge Louis Vuitton skulle snart hantera en av de mest utmanande förluster någon kan bära. När han bara var 10 år gammal gick hans mamma bort. Hans far gifte sig snabbt igen och rykten har det som att hans styvmamma var elak mot honom och att det var en av anledningarna till att han snart skulle flytta någon annanstans.

Anchay i östra Frankrike, var nästan 5 mil till Paris. Bara 13 år gammal bestämde sig unge
Louis Vuitton för att vandra vägen och gick till Paris till fots. Han tog några jobb längs vägen, för att tjäna tillräckligt med pengar för att klara sig själv i Paris senare. Han kom slutligen till Paris när han var bara 16 år gammal. A ung pojke från en liten by och Louis Vuitton kunde inte tro sina ögon, när han såg alla industrianläggningar, och det var precis vid tiden för de första tågen.

Så här såg de första exemplaren ut från Louis Vuitton Trianon och koffert kollektion. Lägg väl märke till att logo mönstret på första bagaget ser exakt ut som på dagens LV väskor 200 år senare, imponerande!

Lärlingen Louis

Louis Vuitton letade snart efter ett fast jobb i Paris. Han var inte säker på vilken typ av jobb han skulle välja, men han märkte att folk började resa vid denn tiden. Tågets uppfinning gjorde det också möjligt för längre distansresor. Han hittade en verkstad i ett hörn på en gata, där en man arbetade med stora trälådor. Han fick tillräckligt med självförtroende, och knackade på dörren. Den äldre herren som öppnade dörren visste då inte att den unge mannen skulle bli en av världens mest inflytelserika skapare av handbagage och som sen skulle bestå i århundraden. Herr Maréchal drev denna lilla väskaffär där han skapade bagage för rika kunder. Herr Maréchal erbjöd omedelbart unga Louis Vuitton en lärlingsutbildning, där han skulle lära honom allt om detta nya hantverk.

På den tiden reste folk antingen med hästvagn, tåg eller båt. Så det mesta av bagaget skulle vara robust och i huvudsak gjort av trä. Under flera år skulle Louis Vuitton jobba på att få fram ett perfekt bagage hantverk och att bygga bagagelådor för längre resor. Han fick snabbt uppmärksamhet från herr Maréchal, som gick igenom alla hans läror. Han skulle designa och bygga bagage och bagage av alla storlekar, för att passa varje kunds unika behov. Louis Vuitton började snart gör sig ett namn, som en av de bästa och mest geniala designers och väskbyggarna i Paris. Snart ville alla de rika kunderna att Louis Vuitton skulle bygga deras bagage. Hans berömmelse och erkännande blev så stort, att när Napoleon blev kejsare i Frankrike, anlitade hans fru Eugenie de Montijo Louis Vuitton som hennes personliga bagagedesigner. Precis som Louis Vuitton gick sen snabbt från att vara favorithantverkaren till många välbärgade och rika familjer, till bagagetillverkaren nummer ett anlitad av kungligheter och adelsmän.

varumärket Louis Vuitton grundas

Louis Vuitton var nu mycket efterfrågad! Kunder från hela världen vill han skulle designa och bygga deras bagage enligt deras önskemål. Det var då som Louis Vuitton bestämde sig att bli entreprenör och starta ett eget företag som bar hans eget namn. Han var nu en mycket respekterad hantverkare, som hölls högt av alla sina kunder. 1854 hade Louis Vuitton precis gift sig med sin fru Clemence-Emilie Parriaux och samma år öppnade han hans verkstad i 4 Rue Neuve-des-Capucines-markerar starten på Louis Vuitton som varumärke.

Louis Vuitton tog inledningsvis samma affärsmodell som Monsieur Maréchal lärde honom. Han försökte bygga varje bagage efter kundernas unika behov. Louis Vuitton insåg dock snart att denna arbetsmetod tog för lång tid, och det han skulle göra kräver nya mönster för varje kund. Så han bestämde sig för att skapa en standarddesign som skulle passa de flesta av sina kunders behov. Trianon-canvasstammen var en av hans första väsk modellskapelser som fortsatte att produceras i stora upplagor. Det var den perfekta rektangulära väskdesignen för att bära lätt in på tåg och i båtar. Det erbjöd tillräckligt med utrymme för att bära flera kläder och föremål, och var robust och hållbar. Bagagen byggdes huvudsakligen av trä och hade en grå färg. Det var de också lätt stapelbara. Eftersom Louis Vuitton lätt kopierades av konkurrenterna bestämde han sig snabbt för att experimentera med andra färger och material. Trianon-canvasstammen utvecklades från grått till en beige med röd rand design, som var svårare att kopiera av andra tillverkare och gjorde dem till ännu mer fejkade copycats.

Det är otroligt intressant att se hur det mänskliga psyket inte verkar förändras trots en nästan 200 års skillnad. Idag är Louis Vuitton ett av de mest förfalskade lyxmärkena, med säkert fler förfalskningar på marknaden än äkta. Tragiskt å ena sidan men å andra sidan säger det hur eftertraktade Louis Vuitton väskor är över hela världen även idag.

Detta är en väsk orgasm! Tänk att vara ägare till en sådan gudomlig fulländad LV vintage kollektion:)

Louis Vuitton utökar verkstaden och dess design

Efterfrågan på Louis bagage var nu så stor att dess verkstad på 4 Rue Neuve-des-Capucines var
nu för liten. Hans nya standarddesign gjorde det också möjligt för honom att producera fler väskor och sälja snabbare. 1859 bestämde sig Louis Vuitton för att leta efter en större verkstad, där han också kunde sätta upp några maskiner för att hjälpa till med sitt arbete. Louis Vuitton bosatte sig i Asniere, ett förortsområde till Paris, där han skulle bygga en större verkstad och det det skulle också bli hans bostad. Louis Vuitton anställde också 20 nya arbetare för att hjälpa honom med alla ordrar. Ännu idag har Louis Vuitton arbetare i Asniere som fortfarande tillverkar några av de mest ikoniska LV bagage som någonsin skapats.

År 1876 blev den första trianon-designen gammal och odaterad, och kunderna klagade även över
skador på stammens träsidor. Louis Vuitton bestämde sig för att återuppfinna sin tidigare design,
och byggde ett mycket mer hållbart och fashionabelt bagageutrymme. Han kom på rayee-dukens
design. Han tog även inspiration från ränderna och lade till lite metallskydd på kritiska områden.
Beige och brunt var de valda färgerna för denna nya design. Han inkluderade också några spärrar
som hindrade bagaget från att öppna sig under resan.

LV Fortsätter att förnya & öppnar ny butik i London

Oavsett hur mycket Louis Vuitton försökte så förfalskade många hantverkare fortfarande hans mönster. Detta drev Louis Vuitton till att ständigt förnya sig och komma med olika nya idéer. Louis son George Vuitton, var en genial ung man, och han var faktiskt ansvarig för skapelsen av det första låssystemet som skulle användas i ett Louis Vuitton -bagage, 1886. Efter att många av hans kunder klagade över att bagaget lätt öppnades av rånare på ångbåt och tåg resor. Började son och far skapa en ny design, kallad damier canvas. Det är här några av märkets ikoniska design börjar dyka upp. Damier är mönstret som är lätt att känna igen som Louis Vuitton-mönstret. Vid tiden 1888, när designen först introducerades, hade den två
färgscheman. De sällsynta vita och mörkröda, och de vanligare mörka och ljusbruna. Dessa väskor
hade också hans George Vuittons låsdesign, som fortfarande används idag.

George skulle senare utmana Houdini att göra ett av sina eviga magiska trick, fly från en Louis Vuitton
väska. George Vuitton var så säker på sin design att han riskerade att skada Louis Vuitton -märket, om Houdini faktiskt försökte och fullföljde utmaningen. Houdini antog aldri utmaningen förmodligen för han inte trodde han skulle klara sig ut från LVs lås. Ungefär samtidigt, 1885, öppnade Louis Vuitton sin första butik utanför Paris. London en välkänd lyxig storstad blev hemmet för hans nya butik. Den prestigefyllda Oxford Street var vald plats, och det gjorde att varumärket blev snabbt välkänt i hela England.

George Vuitton tar över imperiet

Sådan far sådan son! Detta vanliga uttryck är verkligen sant i denna berättelse. George Vuitton var utbildad med samma principer och disciplin som hans far fick lära sig. Louis Vuitton gick så småningom bort 1892. George tog då över företaget och bestämde sig för att fortsätta sitt fars arv. Han var helt ansvarig för att göra Louis Vuitton till vad det är idag och utöka varumärket utanför Frankrike.

George Vuitton var ansvarig för att skapa det prestigefyllda LV-monogram som vi känner till idag.
År 1896 skapade han Monogram Canvas-designen, som innehöll monogrammet, och liknar några av de senaste Louis Vuitton-designerna. Monogrammet var också lätt sätt för George att helt utrota förfalskarna, eftersom det patenterades. Det ingår också några blommotiv, och det var Georges skapelse för att hedra sin fars arv.

1900-talets Louis Vuitton

På 1900-talet hade Louis Vuitton över 100 personer som arbetade i Asniere-verkstaden. George
Vuitton behöll sin fars innovativa anda och fortsatte att arbeta med nya mönster och idéer. Efter lite kunderna begärde mindre påsar för att enkelt kunna bäras, han designade ångpåsen. Detta
skulle passa in i en större bagageutrymme och det skulle tillåta kunder att resa mellan platser, med väskor som inte var så tunga. George Vuitton började också experimentera med olika färger och former och lanserade Vuittonite Canvas design. Denna liknar äldre konstruktioner och byggmaterialen var också liknande. Denna design skilde sig dock från färger och toner. Några av de mest extravaganta inkluderar rött, orange, svart och gult.

Louis vuitton väskor – favoriter

Nya tider – nya material och mönster

George Vuitton fortsätter att experimentera med nya material och mönster. År 1930, en ny design framkom när behovet av att ha lättare väskor ökade. Louis Vuitton Keepall var en lätt resväska, för resenärer som tillbringade några dagar hemifrån. Det var mycket bekvämare att resa med än de gamla stammarna mestadels av trä. En mindre version av Keepall skapades också och fick namnet speedy för sin bekvämare användning. Audrey Hepburn var en av de största fansen och hon älskade den bekväma och lättburna väskan.

Den erbjöd bekvämlighet, stil, lyx och prestige, allt samlat i en liten väska. En genuint Fransk väska skapades genom Noé-väskan 1932. Den första hinkväskan, som ursprungligen utformades för att kunna bära flera champagneflaskor. Runt 1934 hade kvinnor en längtan efter mindre handväskor och det var då han skapade Alma-designen, speciellt för Channel. Det var lätt att bära denna chica väska och den var det perfekta valet för daglig användning. Alma väskan förblir tidlös än till denna dag.

Andra hälften av 1900 -talet

George Vuitton gick så småningom bort, men Louis Vuittons arv skulle återigen gå vidare från far till son. Hans son Gaston-Louis Vuitton tog nu tag i tyglarna till företaget. Under en ny tid där mode och trender förändrades i snabb takt. Gaston-Louis Vuitton var ansvarig för att ständigt uppdatera Louis Vuittons produktserie för att passa det snabbt föränderliga sättet tidens trender. Louis Vuitton var nu mycket mer än ett resväska-företag, märket har vid denna tidpunkt blivit synonymt med prestige, lyx, komfort och vardagsbruk.

På 1960-talet kom han med papillon-modellen, en cylindrisk formdesign som fortfarande används än idag. År 1970 avled Gaston-Louis Vuitton, och hans svärson Henry Racamier tog över
företag. Detta markerar den tid då Louis Vuitton blev ett världsomspännande varumärke. Känd igen i jordens fyra hörn, med butiker över hela världen. 1987, Louis Vuitton bestämde sig för att gå ihop med några andra Franska lyxmärken. Moet et Chandon och Hennesy, ja väl etablerade dryckesföretag som också är lyxmärken bestämde sig för att slå samman. Skapa LVMH, ett kraftverk av lyxmärken som sträcker sig över hela världen

Louis Vuitton senaste kollektion och märket fortsättter att förnya sig. Att ständigt våga förändra är nyckeln till framgång.

Louis Vuitton är fortfarande ett av de mest ikoniska och viktiga lyxmärkena i världen. Dess rik historia, med en djup familjetradition har förblivit en av dess differentierande aspekter. I dag märket är så stort som det blir, och jag tvivlar på att unga Louis Vuitton någonsin kunde ha föreställt sig det påverkan han skulle få i världen när han bestämde sig för att gå hela vägen till fots till Paris utan pengar. Denna berättelse visar verkligen att vem som helst kan göra det stort, oavsett vilken bakgrund du kommer från. Tro bara på dig själv och arbeta hårt så kommer dina drömmar att gå i uppfyllelse, soner eller senare.

Jag blev djupt rörd och imponerad av Louis Vuittons fantastiska och spännande historia. Jag har alltid beundrat människor som kommer från ingenstans och jobbar sig upp till framgång och rikedom. Och i år 2021 fyller alltså LV lyxmärke hela 200 år av succé från början till ja inte slut utan för evigt. Detta firar vi med ett rungande HURRA HURRA Lois vad du är braaaaa!

Keep the dream alive and you will make it big!

LOVE M

Shoppa Louis Vuitton väskor

Författare

Inom inredning älskar jag blandningen av gammalt och nytt, historia gifter sig med nutid, vulgoromantik möter modern stilrenhet. Utöver detta har jag en stor passion för frasiga sidentyger, mörk choklad och långa bad med en doft av lavendel.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.