fbpx

Vinterdepression – vad är det? & så motverkar ni den

Alla som bor eller växte upp i delar av världen, där vintrarna kan vara kalla och hårda kommer att förstå termen “vinterblues” eller vinterdepression som det även kallas. Den myntade termen för symptom av nere och trög, för att bara nämna några. Under de mörka vintermånaderna, är det officiella namnet för vinterblues säsongsbunden affektiv störning (SAD).

Vinterdepression tips

Många går igenom SAD under vintern när vädret är det mindre än idealiskt och den totala solexponeringen är mycket lägre. Symtomen på säsongsbetonad affektiv störning kan närvarande på olika sätt. För vissa kan SAD vara en allmän känsla av att känna sig nere med brist på energi, medan andra har en ökad lust att sova, äta och dra sig undan socialt. Lyckligtvis, medan vi inte kan ändra vädermönstret på vår plats, kan vi göra några förändringar i vårt liv som hjälper oss att kämpa
vinterdeppen.

Här är tips hur ni kan motverka och dämpa pågående vinterdepression!

Ät mat som bekämpar depression

Eftersom vår sömn och dygnsrytm påverkar våra hormonnivåer, allt eftersom årstiderna växlar och solen
lyser under färre timmar under dagen, många av oss börjar märka några av symtomen på SAD
Människor gör tyvärr inte alltid den kopplingen som maten vi äter kan påverka hur vi mår. Eftersom många symtom som människor har med SAD beror på förändringar i deras hormoner. Ett sätt att bekämpa detta och hjälpa till att stabilisera våra hormoner är att fokusera på att få i sig viktiga näringsämnen. Några viktiga näringsämnen att fokusera på inkluderar Omega 3-fettsyror, fibrer, protein och fytonäringsämnen (från mörka blad greener specifikt). Vissa livsmedel att inkludera i din kost för dessa näringsämnen är valnötter och linfrö för

Omega 3, bönor och sötpotatis för fiber; linser och quinoa för protein; och spenat, grönkål och mangold
för gröna bladgrönsaker. Medan varje mat och de näringsämnen den ger fungerar på olika sätt i våra kroppar,
de hjälper till att hålla vårt humör positivt även under de trista vintermånaderna.

Ta extra kosttillskott för att öka ditt humör

Även om hela livsmedel alltid är en bra källa till näringsämnen, är det ett utmärkt sätt att säkerställa att du får i dig allt
viktiga näringsämnen du behöver för att bekämpa vintern blues är att ta kosttillskott och äta bra. Några avgörande vitaminer (eller mikronäringsämnen) för att säkerställa att du får i dig hela vintern är vitamin D, magnesium,
och B-vitaminer. Medan D-vitamin är tillgängligt i livsmedel som svamp, på grund av bristen på solsken exponering på vintern kan våra kroppar vanligtvis inte syntetisera tillräckligt för att nå tillräckliga nivåer ordentligt, så ett tillskott, särskilt under vintermånaderna, är alltid en bra idé. Likaså, magnesium är ofta utarmat på grund av stress, vilket gör det till ett viktigt tillskott för att säkerställa att du får i dig tillräckligt av det genom mat och kosttillskott. Och sist, vitamin B-komplexet, som påverkar vårt nervsystem funktion, hjälper till att stabilisera ditt humör under årets dystra, kalla månader.

Gå ut och mingla med folk

Vinterdepression kan skapa social ångest! Att få mycket solsken medan du umgås med vänner och nära och kära har en dubbel fördel och hjälper till att hålla humöret högt. För det första kommer att spendera tid utomhus öka din solexponering, vilket låter våra kroppar syntetisera det välbehövliga D-vitaminet. Dessutom spenderar vi tid med våra
vänner och familj kan hjälpa till att lyfta vårt humör samtidigt som de hindrar oss från att isolera oss. För att inte tala om,
våra vänner och familj fungerar ofta som vårt stödsystem, så tveka inte att dela hur du känner om du behöver en extra boost.

Träna bort vinter “blues”

Detta sista tips är avgörande året runt, men det kan vara viktigt under vintern. Träning är ovärderlig när vi hanterar depression, och kan hjälpa till att förbättra vårt humör genom att frigöra endorfiner, även kända som “må bra”-hormoner, samtidigt som de hjälper till att öka energinivåerna under dagen. Som betonas, många människor har låg energi och tröghetssymptom med SAD. Alltså till och med en halvtimme träning flera gånger under veckan kan hjälpa till att eliminera några av dessa symtom. Om du vill optimera dina ansträngningar för att bekämpa SAD, hitta sätt att träna utomhus. Några idéer inkluderar vandringsleder, gå vid stranden, åka rullskridskor på strandpromenaden eller yoga i parken. Vad mer, du kan hitta sätt att göra dessa övningar med vänner för att försköna affären.

Summering – vinterdepression

Avslutningsvis är många som bor där vintrarna är kalla och hårda bekanta med termen vinter blues. Medan många människor hänvisar till säsongsbetonad affektiv störning som “vinterblues”, till synes oskyldiga namn bör inte ta bort från intensiteten av många människors symtom. Lyckligtvis, medan vi inte kan kontrollera vädret där vi bor, finns det några sätt att hjälpa till att bekämpa vinterblues, som t.ex äta hela livsmedel med fokus på att få i sig tillräckligt med omega-3-fettsyror, fibrer, protein och grönt blad grönsaker, ta kosttillskott, spendera tid utomhus och träna. Och sist, om du känner
överväldigad av SAD och dess symtom, var aldrig rädd för att söka professionell hjälp.

Få de senaste trenderna och nyheterna först! Prenumerera på vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Följ inredningsvis

Om Inredningsvis

Inredningsvis är Sveriges populäraste sajt om inredning och lifestyle, med tusentals läsare varje månad. Maria Ljungström har grundat Inredningsvis och hon har ett sant öga för hur man kan få ett hem att se lyxigt och personligt ut.

Kontakt

Dekor & Design

Senaste inläggen

@2022 – All Right Reserved. Inredningsvis