Att hitta rätt lokal för ditt företag kan vara både svårt och tidskrävande. Oavsett om du söker en lokal till din butik eller ett kontor till flera hundra medarbetare. Genom att besöka loqalo.se kan du ta del av ett register över tillgängliga lokaler.
Hitta en lokal som kan anpassas efter framtida behov
Fundera på hur din verksamhet kan komma att utvecklas under de närmaste åren. Om ditt företag planerar att anställa fler medarbetare eller utveckla nya affärsområden är det viktigt att ha med det i planeringen från början. Framförallt med tanke på själva hyreskontraktet. Hyresavtal skrivs oftast på fem år, även om allt fler hyresvärdar idag erbjuder mer flexibla lösningar. Se till att fråga hyresvärden om vilka möjligheter som finns för lokalen och hur den kan anpassas efter dina framtida behov.
Visualisera hur du och dina medarbetare kommer att använda lokalen vad gäller mötesrum, sociala ytor eller annat som bidrar till den där rätta känslan. Det är viktigt att lokalen kan anpassas löpande efter era behov.
Välj ett läge som passar din verksamhet
Läget och den geografiska platsen, är viktigt oavsett vilken typ av lokal du vill hyra.
Om du har en verksamhet med leveranser till och från lokalen måste du ha koll på att leverantörer enkelt kan ta sig till varu ingången eller parkera framför huvudentrén. Börja med att söka fram var andra i din bransch har valt för läge för sin verksamhet och fundera på hur du kan hitta något motsvarande.
Jämför minst fem olika lokaler
När du har hittat lokaler som är intressanta är det dags för nästa steg. Skicka in en korrekt intresseanmälan så att hyresvärden ser att du är intresserad av lokalen. Besök ett par olika lokaler för att jämföra känslan i olika stadsdelar och fastigheter. Takhöjd, läget i huset, entrén och grannar är några saker du ska notera när du tittar på lokaler.
Självklart är det svårt att hitta den perfekta lokalen som har allt du söker. Gör därför en prioriteringslista på vad som är absolut viktigast för dig och ditt företag.
Gå igenom hyreskontraktet noggrant
När det väl är dags att skriva hyreskontrakt finns det några viktiga punkter att ta ställning till. Var tydligt i kontraktet hur ansvaret delas upp mellan ditt företag och hyresvärden vad det gäller framtida kostnader, underhåll eller om det uppstår skador. Du behöver ha koll på eventuella tilläggskostnader. Hyresvärden har ofta lång erfarenhet och kan självklart vara till hjälp, men det bästa är att anlita extern hjälp, för att försäkra dig om att allt går rätt till.
Lycka till!