Min post om historien bakom märket Louis Vuitton blev stor succé! Så jag har bestämt mig för att göra en hel serie om historierna bakom våra absolut kändaste modemärken. Jag fortsätter här med historien bakom världens äldsta lyxmärke inom juveler och klockor. Mega brandet inom juveler och klockor Cartier är vördat och beundrat över hela världen för sin kvalitet, klassiska stil och prestige. Deras produkter är lyxiga statussymboler som har hållit stilen i otaliga generationer. Deras vintage design används fortfarande idag från smycken till klockor.
Fransmannen Louis-François Cartier, grundade företaget 1847. Föga visste han då att hans namn skulle vara århundraden senare synonymt med lyx , succé och högkvalitativt hantverk. Här kommer hela historien om Cartier och den är minst sagt spännande.
Louis-François Cartier föddes i Paris 1819. Hans mycket ödmjuka början och önskan att lära sig om urmakning fick honom att leta efter en tjänst som lärling. Hans mentor och befälhavare var Adolphe Picard, som hade en klockverkstad i 29 rue Montorgueil i Paris. Adolphe Picard välkomnade den unge Louis-François Cartier i avsikt att lära honom allt han visste om urmakning. Louis-François Cartier var inte bara en extremt intresserad lärling, men hade också talangen att utmärka sig med allt han gjorde. Detta tillät honom absorbera lik en svamp alla lärdomar från Adolphe Picard.
Alfred som hade lärt sig av sin fars erfarenhet från den Franska revolutionen, försökte
dra nytta av situationen. Hans rika kunder som såg sina bankkonton frusna, rusade
till Cartier för att se om de kunde sälja några av sina dyrbara klockor och smycken. Alfred utnyttjade situationen och erbjöd en mycket liten summa i förhållande till värdet av de föremål han köpte. Med så många människor som försökte bli av med lyxartiklar för att samla in pengar, översvämmades av marknaden lyxartiklar som ingen ville köpa, förutom Cartier.
När rädslan spred sig och de flesta av hans rika kunder ville helt och hållet lämna Paris, och till och med lämna Frankrike. De skulle sälja för ungefär vad som helst och till vilket pris som helst, för att samla in pengar för att betala alla sina kommande resor. Inom några månader kunde därmed Alfred stoltsera med en av de mest dyrbara samlingar av smycken och klockor i hela världen och särskilt från Frankrike.
När saker och ting ur krisen lagt sig, kunde Alfred sälja den mesta delen av samlingen han hade samlat på sig. Även om Paris krisen hade varit hemskt för Cartiers verksamhet, var den ett avgörande för framtiden. Den tillät Alfred att lagra värdeföremål i sitt företag i över 20 år. Senare rusade alla högklassiga kunder tillbaka till Cartier för att köpa tillbaka sina klockor och smycken. Cartier skulle senare ta pengar han fått från samlingarna och öppna en butik i Rue de la Paix 1899. Alfred Cartier fick senare tre söner, Louis Cartier, Pierre Cartier och Jacques Cartier.
Alfred Cartiers söner skulle komma att bli den främsta drivkraften bakom innovationen i Cartier -märket. Tillsammans skulle bröderna utöka företaget och skapa dess globala närvaro det har idag. Det mesta Cartier idag tillskrivs ofta de tre Cartier -bröderna, som obevekligt fortsatte
förnya och sprida sitt märke över hela världen. De tre bröderna hade en fantastisk
förhållandet med varandra. Men Louis var verkligen den mest inflytelserika. Allt fler rika kunder fortsatte att köpa från Cartier och Louis insåg då att varumärket var erkänt även utanför Frankrike.
Louis Cartier är känd för sitt inflytande inte bara på företaget utan också på dess produktdesign
Framför allt är han krediterad med utformningen av cartiers kända “tutti frutti” Tutti frutti -kollektionen finns i halsband och armband. Det var de mest framgångsrika smycken som Cartier någonsin har erbjudit. Så mycket att dess design kan användas än idag.
Louis innoverade inte bara, utan han höjde även insatserna för Cartier som ett varumärke. Han kombinrade snygga mönster med utmärkt hantverk. Hans strävan efter perfektion lever än inuti
företaget idag. Cartier var också med och skapade skräddarsydda pjäser för det mest
krävande kunderna. På begäran av Maharaja i Patiala, Maharaja Sir Bhupinder Singh,
skulle Cartier komma att designa deras mest extravaganta smycken. Ett halsband som hade nästan
3000 diamanter graverat på det. En symbol för vad Cartier kunde göra och ett landmärke för
lyx.
Louis var också ansvarig för att byta urmakeriet inom Cartier. Han bestämde att deras klockor var inte fashionabla och användbara längre. Han bestämmer sig så för att skapa ett nytt alternativ. Han experimenterade också med nya
material, med målet var att kontinuerligt förnya sig.
Även om Louis Cartier var den kreativa kraften bakom varumärket, och hans förmåga att förnya och
skapa tidlösa pjäser var unikt, så var Pierre affärssinnet. på 1900 -talet, såg Pierre
behovet av att Cartier skulle expandera och skapa flera butiker internationellt. Att få se sitt varumärke exponeras och visa upp sina produkter för tusentals och miljoner människor och potentiella kunder. Han startade srn en butik i London och Sankt Petersburg. Snart ville Pierre Cartier även expandera till USA. Han valde New York som den viktigaste platsen, och en stad där Cartier kunde växa och expandera ytterligare. Pierre öppnade butiken 1909 på 5th Avenue. Affären,
som var ett lyxigt amerikanskt radhus, kostade då $ 100, och hade ett pärlhalsband som värderades till 1 miljon dollar.
Strax efter att Pierre öppnade butiken i New York bestämde sig Pierre för att köpa en av de största och mest kända diamanter på den tiden. Diamanten kallades vanligen “hoppets
diamant “. Även om detta var en extraordinär bedrift, trodde vissa att diamanten hade en förbannelse. De tidigare ägarna av hoppdiamanten hade dött på mycket kontroversiella sätt. Vissa
blev halshuggna och några dödades till och med av vilda hundar. När Pierre fick reda på det sålde han snabbt kan göra diamanten.
Med början av andra halvan av seklet kunde Cartier undvika eventuella kriser som kunde komma att påverka företaget. Cartier hade tidigare lyckats övervinna den stora depressionen, och kunde nu även övervinna utmaningarna som kom av andra världskriget. Pierre, som hade förlorat sina två bröder, kunde nu fortsätta att leda företaget och utöka det.
Louis och Jacquessöner hjälpte sin farbror Pierre att hantera kontoren i London, Sankt Petersburg och Paris. Pierre skulle senare dö 1964. Cartie familjen bestämde då att det bästa var att sälja
företaget.
Cartier är fram till idag ett av de mest ikoniska, tidlösa och framgångsrika lyxmärkena. Deras design har påverkat generationer och kommer att fortsätta att göra det i många decennium framöver. Med över 200 butiker över hela världen, finns företaget i mer än 125 olika länder. Cartier historien visar hur engagemang, uthållighet och kärlek till det du gör kan skapa ett globalt varumärke som lever kvar för alltid. Jag tror att det finns en annan stor lärdom vi kan ta av den här historien. Att utbildar vi våra barn på rätt sätt, kan de bli extremt påverkande hur de bedriver sitt liv och sin verksamhet.
Jag hoppas att ni älskat historien om Cartiers imperium lika mycket som jag gjorde när jag först läste om den. Och den säger även att aldrig ge upp drömmen och att hårt arbete ALLTID lönar sig i slutet. Och stay tuned för snart kommer fler historier bakom våra mest kända fashion och juvelikoner brands.
Alla rättigheter reserverade - Copyright 2024