Fördelen med homestyling inför försäljning

Fördelen med Homestyling inför försäljning

När man ska sälja en fastighet (lägenheter, hus, studios), vad som kommer att locka varje kund, eller avråda av köp är definitivt den bilden som de kommer att se på plats under besöket. Alltför många prylar, ostädat, fukt och mögel kommer säkert inte lämna det bästa intrycket. Och varje försäljare vet exakt hur viktigt det första intrycket är när man säljer.

LÄS MER: Nyckelfärdiga hus – är det värt köpet?

Om du har ett öga för inredning och gillar att ordna och organisera möbler, kan Homestyling vara rätt affärsidé för dig. Några av de fördelar med en Homestyling företag är låga startkostnader, flexibel arbetstid och du behöver inte någon särskild utbildning eller certifiering.

Du kan dock behöva arbeta helger och kvällar, många av dina kunder kommer bara att kunna träffa dig under dessa tider.

Vad är homestyling?

Homestyling är ett begrepp inom bostadsmarknaden. Det är en process att rengöra, reparera och uppdatera dekor och inredning i ett hem för att göra det mer attraktivt för potentiella köpare. Till skillnad från inredning är Homestyling en neutralisering av inredning och tar bort en kunds identitet från ett hem, så att det tilltalar köpare i alla smaker och preferenser.

Homestyling betyder alltså att man innan försäljning stajlar upp bostaden för att höja värdet dvs. försöker få bostaden så attraktiv som möjligt för tänkbara köpare. Hur mycket värdet höjs är ämne för diskussioner, men en höjning på 10% är en vanlig bedömning. Man vill ge presumtiva köpare intrycket att de går in i sitt framtida hem, inte att de går hem till någon annan. Man försöker minimera intrycket av den nuvarande ägaren, men det måste fortfarande se ut som ett hem, att någon bor där, får inte se sterilt ut.

Några viktiga och enkla punkter är rent och fräscht på toaletter, i badrum och kök. Ofräscht där ger dålig känsla, och får folk att tro att ägaren misskött bostaden och att det kan vara problem med mögel eller dåliga vatteninstallationer. Fräscha snittblommor och värmeljus på borden och trevliga dofter generellt i hemmet. Inga personliga saker, dvs. utan familjefoton, barns teckningar, kylskåpsmagneter och de flesta prydnadsföremål.

Foto: entrancemakleri.se

Rena fönster är viktigt, särskilt om utsikten är fin. Gardiner bör också vara av en bra färg, delvis anpassad efter förväntad ålder på köparna. För bostäder tänkta för barnfamiljer är det viktigt att det finns leksaker i barnkamrarna, för att barnen ska komma att gilla bostaden under visningen. Barnens åsikt betyder mycket för vilken bostad en barnfamilj väljer.

En Homestyling firma kan tillfälligt frakta bort möbler och prylar som inte behövs, även sådant som inte ser bra ut, slitet mm och låna ut möbler som ser bra ut, om befintliga möbler är för slitna eller då ägarna redan flyttat.

Vid lite mer ambitiös Homestyling kan man måla och tapetsera om, även utsidan, och installera bättre belysning, piffa upp trädgården etc.

Så går det till

Din uppgift är att hjälpa människor att sälja sina hem snabbare till högre priser. När man tänker sälja sitt hus och vill få så många intressenter som möjligt som bjuder över varandra, köper man tjänsten.

Kunden kontaktar Homestyling företaget som kommer till kunden och gör en plan över de åtgärder man bör vidta för att huset skall bli intressant. Man gör sedan åtgärderna själv eller så låter man Homestyling företaget göra det åt honom.

Det handlar inte om att renovera utan att skapa miljön som retar till köp. Det kan handla om att man möblerar om, plockar bort personliga saker, skapar doften av nybakat bröd, lånar några tavlor från Homestyling företaget plus många andra saker som stimulerar fram intresset att bjuda bra för huset. Konceptet är prövat, etablerat och fungerar!

Marknaden

Det är bevisat via undersökningar att Homestyling fungerar, en presumtiv köpare reagerar negativt på omoderna möbler i hemmet, trots att de inte ingår i köpet, och det gör bostaden mer svårsåld. Allra sämst går det med en ostädad och ofräsch bostad, få vill köpa en sådan även om det inte är så svårt att städa och rengöra den.

Börja i din omgivning. Är du medlem i någon lokal förening? Är du aktiv i din barnskola eller klubb? Någon som vet någon som kommer att sälja sitt hus eller lägenhet och som kommer behöva dina tjänster? Du måste kunna bygga upp en portfölj för att övertyga potentiella kunder att du är värt pengarna. Ett organiserat sätt att skapa din portfölj är att använda före och efter bilder, goda resultat, etc.

Vissa tider på året kan du testa olika kampanjer. Kanske erbjuda att ordna ett rum gratis om man köper med hela Homestyling paketet. Tänk kreativt om dina kampanjer och se till att dem alltid ökar värdet på dina tjänster.

Skapa en hemsida och öppna konton på sociala nätverkssajter. Folk vill hitta mer information innan dem anlitar någon, och ett av de bästa sätten att tillhandahålla denna information är via en företagswebbplats. Din webbplats kommer du att kunna ge bilder av arbete du har gjort, vittnesmål från nöjda kunder, rabatter eller specialerbjudanden, prissättningsalternativ och kontaktinformation.

Hitta din nisch

Du ska lära känna din lokala fastighetsmarknad- vad köparna är ute efter, etc. Sedan ska du tänka på vad som får ditt företag att sticka ut. Varför skulle någon välja dig framför en annan homestagare? Du kan inte vara allt för alla människor, men du kan vara bäst inom ditt område. Detta bör vara temat för din marknadsföring.

Kanske kan du koppla upp med en fotograf och erbjuder en Homestyling fotopaket. Tidspressade agenter och husägare kan gilla bekvämligheten med att hantera en person för dessa tjänster i stället för två. När du har ditt unika säljargument, nästa steg är att hitta ett sätt att få ditt budskap ut till potentiella kunder.

Foto: entrancemakleri.se

Hur lyckas du som homestagare?

Satsa på kvalitet, för det bygger ditt varumärke, och ta skäligt betalt. Det är det många nya företagare som inte gör. Skriv ordentliga avtal om vad som ingår i Homestyling uppdraget, när arbetet ska starta, om eventuell magasinering och flytt.

Slutsummering

Ditt mål att få en lägenhet i bästa möjliga skick som ska säljas så fort som möjligt till högsta möjliga pris. För att hitta kunder för dina tjänster, bör du komma i kontakt med  olika mäklare och byggentreprenörer, som kan rekommendera dina tjänster till säljare. När du får dina första uppdrag och skaffar referenser kommer din bästa reklam att vara mun till mun.

När du utvärderar vilka åtgärder kommer att behövas för att motivera det avtalade priset, ta fram ett avtal som du kommer att erbjuda hyresvärdar/gäster att underteckna. Detta kommer att förhindra eventuella meningsskiljaktigheter.

Gästskribent, Dragan Sako från 1000affarsider.se

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

    Maria Ljungström

    Maria Ljungström är grundare och skribent på Inredningsvis.se Hon är expert på inredning och har jobbat som homestylist med en gedigen bakgrund inom inredning. Maria gillar att tipsa hur man kan få det fint och lyxigt hemma billigt. Hon har med Inredningsvis medverkat i flera kända media som Expressen, DN, samt skrivit åt GP Bostad.

    Senaste inläggen

    Annonsering

    Vill ni synas på Inredningsvis? Kontakta info@inredningsvis.se för reklamsamarbeten

    Inredningsvis i media

    Följ Inredningsvis

    Om inredningsvis

    Inredningsvis är Sveriges populäraste sajt om inredning och lifestyle, med tusentals läsare varje månad. Maria Ljungström har grundat Inredningsvis och hon har ett sant öga för hur man kan få ett hem att se lyxigt och personligt ut.

    Kontakt

    info@inredningsvis.se

    Alla rättigheter reserverade - Copyright 2024