Felet 100 000 svenskar gör i deklarationen

Innehållsförteckning

En liten, men helt avgörande detalj, gör att Skatteverket inte betalar ut skatteåterbäringen till tusentals personer i Sverige. Även de som åtgärdar problemet kan få vänta längre än annars på sina pengar.

De som använder digital brevlåda, exempelvis Kivra, fick sin inkomstdeklaration någon gång mellan den 4:e och 8:e mars. De som inte har denna digitala lösningar bör ha fått deklarationen i pappersformat i postlådan ungefär en vecka senare.

LÄS MER: Bästa sätt att spara pengar i vardagen

Den 19:e mars öppnade deklarationstjänsten hos Skatteverket. Den dagen var det över en miljon som valde att godkänna och skicka in deklarationen digitalt. Hur många av dessa som inte kommer att få sin skatteåterbäring utbetald till sitt konto är inte offentligt men det kan röra sig flera tusen. Detta utifrån att det var knappt 700 000 personer som saknade registrerat kontonummer när deklarationerna började skickas ut. Utan detta kan inte Skatteverket betala ut eventuell skatteåterbäring.

Varför kan Skatteverket inte betala ut skatteåterbäringen?

Inget konto – Ingen utbetalning

Om inget bankkontonummer är registrerat hos Skatteverket kommer ingen automatisk utbetalning att ske. Oavsett storlek på skatteåterbäringen kommer alltså pengarna att sitta kvar på skattekontot. Det är nämligen inte möjligt att få utbetalning via utbetalningsavi eller liknande. Denna möjlighet att få tillgång till sin skatteåterbäring togs bort 2018. Sedan dess sker utbetalning enbart digitalt via registrerat konto.

LÄS MER: 5 bästa sätt att värma upp huset utan el

Senare utbetalning

Det är möjligt att skicka in inkomstdeklarationen och i efterhand registrera utbetalningskonto. Risken är däremot att detta medför senare utbetalningsdatum än om kontot registrerats i samband med att deklarationen skickats in.

För det första kan det ta upp till två bankdagar innan kontonumret blir registrerat hos Skatteverket och att uttag därmed kan begäras.

För det andra tar det upp till tre bankdagar från att begäran om uttag skett till att pengarna är på kontot. Sammantaget kan det alltså ta fem dagar extra.

Så anmäler du konto

För att eventuell skatteåterbäring automatiskt ska betalas ut krävs alltså att ett bankkontonummer finns registrerat hos Skatteverket. Det enklaste är att anmäla bankkonto i samband med att deklarationen lämnas in. Det kan då ske online eller via Skatteverkets app. Sker registrering efter att deklarationen lämnats in går det bara att göra det online via:

Via Skatteverkets E-tjänst ”Skattekonto” går det bland annat att se saldot på skattekontot, anmäla kontonummer och begära utbetalningsspärr. Med utbetalningsspärr menas att pengar på skattekontot inte automatiskt ska betalas ut. Detta trots registrerat konto.

Via Skatteverkets E-tjänst ”Mina Sidor” går det att nå all information kring exempelvis folkbokföring, skatteinbetalningar, deklarationer och fastighetsinnehav. Det är alltså en bredare och mer komplett tjänst än ”Skattekonto”. För de som enbart vill registrera konto kan det däremot vara enklast att använda ”Skattekonto”.

Om du saknar E-legitimation kan du däremot inte logga in via de två tjänsterna ovan. En lösning är då att registrera bankkontonummer hos Bankgirot via tjänsten ”Överskjutande skatt”.

Kontonumret måste stå i personens namn och kan vara personkonto, bankkonto, plusgirokonto eller bankgirokonto.

Ändra eller ta bort konto

Har du exempelvis bytt bank är det viktigt att uppdatera kontonumret hos Skatteverket. Det sker på exakt samma sätt som vid registrering. Det är därmed alltid senast registrerade kontot som är aktuellt.

Att avregistrera ett konto, och därmed inte längre ha något kontonummer registrerat hos Skatteverket, är däremot lite krångligare och kan ske via två olika alternativ. Detta antingen via Bankgirots hemsida eller via personens bank. Någon orsak till att man skulle vilja avregistrera sig anger däremot inte Skatteverket.

Så får du skatteåterbäringen snabbast

Det går att få eventuell skatteåterbäring, på sitt konto, tidigast mellan den 9:e och 12:e april. Men det kräver att samtliga dessa faktorer är uppfyllda:

  • Digital deklaration

Det går att lämna in inkomstdeklarationen digitalt via appen eller hemsidan. Det är om blanketten lämnas in manuellt till Skatteverket som utbetalningen inte kan ske i början av april.

  • Senast 3 april

Du måste även ha lämnat in din inkomstdeklaration senast den 3:e april.

  • Ingen ändring

Några ändringar får inte ha skett för att pengarna ska kunna betalas ut tidigt. De som exempelvis måste deklarera försäljning av fastighet eller värdepapper får alltså vänta ytterligare någon månad innan de får tillgång till återbäringen.

  • Anmält bankkonto

Som beskrivs ovan krävs även att ett bankkonto, eller annat konto, finns registrerat hos Skatteverket. I annat fall kommer pengarna att finnas kvar på skattekontot och det ta ytterligare ett par dagar för registrering av kontonummer samt utbetalning.

 

Foto längst upp: Mostphotos/publikt.se

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

    Maria Ljungström
    Maria Ljungström är grundare och skribent på Inredningsvis.se Hon är expert på inredning och har jobbat som homestylist med en gedigen bakgrund inom inredning. Maria gillar att tipsa hur man kan få det fint och lyxigt hemma billigt. Hon har med Inredningsvis medverkat i flera kända media som Expressen, DN, samt skrivit åt GP Bostad.

    Senaste inläggen

    Inredningsvis i media

    Följ Inredningsvis

    Om inredningsvis

    Inredningsvis är Sveriges populäraste sajt om inredning och lifestyle, med tusentals läsare varje månad. Maria Ljungström har grundat Inredningsvis och hon har ett sant öga för hur man kan få ett hem att se lyxigt och personligt ut.

    Kontakt

    info@inredningsvis.se

    Kontakta oss

    Alla rättigheter reserverade - Copyright 2024