Digitaliseringen av samhället har inneburit att människor ständigt är uppkopplade via sina mobiltelefoner. Internet och andra digitala plattformar har revolutionerat och förenklat resandet – men det finns fortfarande digitala risker för turister. Människor delar dagligen ut sina personuppgifter på nätet. Nackdelen med att surfa med öppna Wifi utomlands är att hackers enkelt kan ta sig in i era liv.
Jag blev själv hackad hela företaget förra vintern och jag vet därmed vilken mardröm man hamnar i med en kedjereaktion av hackade lösenord och blottande av personliga uppgifter.
I denna artikel tittar vi närmare på cybersäkerhet för turister och hur man kan motverka att bli hackad utomlands.
Cybersäkerhet är ett välkänt begrepp, men vad betyder det? Cybersäkerhet innefattar alla de verktyg som riskhanteringsmetoder, utbildning och teknik som används för att skydda nätverk, enheter, program och data från cyberattacker eller obehörig åtkomst. I dagsläget finns det knappt ett företag inom näringslivet som inte har en digital verksamhet. Företag innehar i stort sett all kundservice, personuppgifter och kundregister på en digital plattform och därför är det extra viktigt att dessa uppgifter är skyddade mot hot utifrån.
Enligt uppgifter ligger många svenska organisationer efter i sitt cybersäkerhetsarbete. 34 % av Sveriges chefer hävdar att det saknas tydliga regler och strategier inom cybersäkerhet. Cybersäkerheten anses hög i branscher som Tech, försäkring och energi-branschen men tyvärr ligger byggbranschen och kulturbranschen långt efter i säkerhet på nätet.
Cyberattacker fortsätter tyvärr öka vilket innebär att säkerhetsutgifterna är rekordhöga. Den amerikanska regeringen spenderande förra året 13 miljarder dollar på cybersäkerhet. För företag och organisationer kan en cyberattack vara väldigt kostsamma i form av förlorad inkomst, skadat förtroende, avbrott av produktionen och läckage av personlig information om kunder med mera.
Innan den teknologiska revolutionen var man som turist beroende av noggrann planering och resebyråer. Tack vara moderna mobilnät använder numera turister mobiltelefonen till allt från flygbiljett, information, kommunikation och säkerhet. Men att vara ständigt uppkopplad till Internet innebär även vissa risker. Även om digitaliseringen har underlättat vardagen innebär det också att samhället är sårbart för cyberattacker.
Företag och myndigheter lagrar enorma mängder data via sammankopplade nätverk. Cybersäkerhet inom turism handlar om ofta om att sätta stopp för cyberbrottslighet som innebär enskilda personer eller organisationer som attackerar i ekonomiskt syfte.
Inom turistbranschen är det vanligt att personuppgifter hamnar i omlopp. Hotell och andra turistorganisationer innehar ofta lojalitetsprogram, lagring av passnummer och känsliga personuppgifter. Dessa uppgifter i kombination med att turister ständigt använder sin mobiltelefon får konsekvensen att turistbranschen är känslig för cyberattacker.
Nedan listas 4 tips för cybersäkerhet för turister:
Sammanfattningsvis kan man konstatera att en stor del av ansvaret ligger på hotellbranschen att garantera en säker digital miljö för gästen. Därför bör hotell och liknande verksamheter ständigt utveckla sin cybersäkerhet.
Den moderna turisten är konstant uppkopplad till Internet vilket oftast underlättar resandet, men samtidigt innebär det också en risk för cyberattacker. Det är viktigt att man är medveten om riskerna och därefter agerar försiktigt och skyddar sina personuppgifter så de inte hamnar i fel händer.
Alla rättigheter reserverade - Copyright 2024