Att vara entreprenör innebär att man inte har så mycket tid över till andra projekt. Dock så finns
det projekt som måste göras och inte kan vänta eller avfärdas. För att inte duka under av stress så
måste man planera sin tid på ett vettigt sätt och göra smarta val.
För många är det en dröm att kunna titulera sig själv som entreprenör. Det innebär att man har en
stor makt över sina arbetsuppgifter och att man arbetar med något som verkligen intresserar en. Det
innebär dock också att man arbetar väldigt mycket. Det blir tidiga morgnar och sena kvällar.
Men även om man arbetar är en entreprenör och driver sin egen firma så måste man vara
uppmärksam på den balans som behöver finnas mellan arbete och fritid. Det är viktigt att man
hinner varva ner och spendera tid med familj och vänner. Att man hinner återhämta sig när man är
ledig.
Tummar man på återhämtningen så kan det få ödesdigra konsekvenser. Samtidigt så finns det saker
man vill göra på sin fritid. Olika projekt man vill få igång eller avsluta. Men för att se till att det finns
tid över till just återhämtning så är det viktigt att förvalta sin tid väl. Något man gör genom att göra
smarta val. Här följer tre tips för alla entreprenörer!
1 Planera renovering rätt
Svenskar älskar att arbeta på sina hus och stugor. Men här är det extra viktigt att tänka rätt. Ska man
exempelvis installera nya pardörrar så gå till produktens hemsida och gör din bedömning. Genom att
avgöra om produkten är den rätta för dig, i det här fallet ett par pardörrar, så kan man spara både
tid och pengar. Det händer alltför ofta att man får hem en produkt man beställt bara för att inse att den inte håller måttet på ett eller annat sätt. Om vi fortsätter med pardörrar som exempel och tittar på hemsidan
för produkten. Då ser vi att det finns olika varianter av dörrarna. Med eller utan fönster och olika
design. Detta ökar möjligheten att välja rätt direkt då vi möjligtvis inte behöver besöka fler
leverantörers sidor. Vi ser även att priserna verkar rimliga för den sortens produkt. Vi riskerar alltså inte att betala för mycket för varorna.
3. Välja rätt leverantör
Vårt andra tips handlar även det om renovering. Det är viktigt att välja en leverantör som kommer
leverera det de lovar och som kommer göra det på utsatt tid. Det är därför viktigt att titta på de
omdömen som finns runt om på internet och som är kopplade till företaget. Det första steget är då att titta på företagets sociala medier. Facebook och Instagram brukar vara bra indikatorer på hur företaget är. Man måste läsa en hel del kommentarer för att få en rättvis bild. Är kommentaren förvånansvärt positiv eller negativ i jämförelse med de övriga kommentarerna så kan man bortse från den. Här får vi även en indikation på hur företaget är att ha och göra med. Hur de besvarar de kommentarer som lämnats säger mycket om hur de behandlar sina kunder i stort.
3. Deklarera smart
Det är endast en liten del av befolkningen som tycker redovisning är något som är kul att hålla på
med. Det är tidsödande och det är lätt att tänka att den tiden man lägger ner på det skulle kunna
läggas på något betydligt mer roligt. Det och det faktum att det ska bli rätt är anledningarna till att
man i sitt företag anlitar revisorer som tar hand om den delen.
Revisorerna är utbildade inom ämnet och förhoppningsvis tycker de det är roligare än vad du gör.
Men det här vet de flesta redan. Tips nummer tre handlar mer om din privatekonomi. Vad är
anledningen till att man inte låter någon annan sköta om den biten också? Som ser till att
deklarationen blir rätt i fylld med de rätta avdragen. Genom att låta någon annan göra det åt en så kan man lägga de timmar det skulle tagit på att umgås med familjen eller ha lite ensamtid. Man får helt enkelt tid till den där återhämtningen vi konstaterade var så viktig.