(Artikeln innehåller annoncerat innehåll)

Stress och oro är tyvärr en del av mångas vardag och vi ska hela tiden hålla koll på deadlines och nya möten. Vi vet alla hur det känns när man inte känner att man hinner med någonting och man bara hänger med i en tunn tråd.

Så behöver det inte vara, men det kan vara svårt att själv skapa hälsosamma vanor när man är inne i en stressig period. Som tur behöver du inte leta längre, utan du kan helt enkelt läsa denna artikeln och få tre tips på hur du kan skapa mer tid i vardagen och därigenom få tid till avkoppling.

Denna artikel tar upp 3 enkla lösningar som alla hjälper till med att ge lite mer flexibilitet i vardagen så att du kan ha tid till de grejer du egentligen vill göra. Läs vidare här och kom igång med ett nytt avkopplat och stressfritt liv.

Börja laga en god men snabb middag

Matlagning kan kännas som ett stort projekt varje kväll. Inte nog med att man ska bestämma sig för vad man ska äta, så ska man också handla in ingredienserna och laga själva maten. Allt i allt kräver det enormt mycket tid i vardagen bara att äta kvällsmat, så det är inte konstigt att det kan kännas stressigt.

Som tur finns det smarta läsningar på denna utmaning, och den är också hälsosam och miljövänlig, nämligen matkassor. Med en matkasse kan du själv mixa ihop din menu varje vecka och få färska ingredienserna och recept direkt till dörren.

Ett smakrikt exempel på en grymt bra matkasse är HelloFresh som varje vecka kommer med nya recept så att du ständigt kan välja nya goda maträtter. På det sätt sparar du tid varje dag samtidigt som du äter smakrik och hälsosam mat. Ifall det inte var nog så motverkar du samtidigt matsvinn, då blir det inte lättare att vara smart i vardagen.

Gör träningen till en del av din vardag

Många av oss stressar igenom dagen från stunden vi vaknar tills vi ska gå och lägga oss. Vi skal hinna med så mycket men våra jobb eller utbildningar kräver den största delen av dagen. Om man har ambitioner om att motionera varje dag kan det vara en utmaning att hitta tid och motivation.

Vissa jobb har möjligheten att kunna stå upp under arbejspasset vilket är bra för kroppen. Om du behöver sitta ner varje dag är det en jättebra idé att försöka få in så många steg som möjligt innan och efter jobbet. Om du har möjlighet kan du skippa cyklen och gå till jobbet istället. Om du kör kan du parkera bilen lite längre bort och få en liten promenad. Gå upp för trapporna överallt istället för va lat och ta hissen.

Alla steg räknas när det gäller motion och din kropp kommer tacka dig för frisk luft och rörelse, så det är bara att sätta igång.

Planera din månad och därefter din vecka

Om man känner sig stressad har man ofta ett behov av att planera så mycket av sin tid som möjligt, men om man först börjar planera när man är stressad då är det ofta försent.

Testa istället att ha som mål att varje ny månad sätta sig ner och planera alla aktiviteter. Att skriva ner sin kalender fungerar genom att avstressa hjärnan. När du går från att ha alla deadlines och möten i mobilen till att ha det i fysisk form på papret så kan din hjärna lugna sig och fokusera på annat

Testa att planera en månad fram och därefter planera varje vecka på ett mer specifikt nivå .

Jag hoppas dessa 3 tips kan få er att relaxa mer i den stressade vardagen. Funkar inte detta så överväg ta en self care SPA helg och drick rejält av skumpan som bjuds:)

Stay calm when it storms all around!

LOVE M

 

Författare

Inom inredning älskar jag blandningen av gammalt och nytt, historia gifter sig med nutid, vulgoromantik möter modern stilrenhet. Utöver detta har jag en stor passion för frasiga sidentyger, mörk choklad och långa bad med en doft av lavendel.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.