Glutenfri pasta med rödbetor bra mot järnbrist

Så här på sommaren är det riktigt segt att stå och göra stora varma rätter när man kommer hem. Nej snabbt och lätt ska det gå och inga avancerade recept i värmen, som får hjärnan att koka över istället för kastrullen.  Förra veckan kom jag hem trött och tänkte jaha vad ska jag orka veva ihop idag da? Jag hittade glutenfri pasta i skåpet samt en stor fin rödbeta i kylen. Eko affärerna verkligen väller över just nu av naturens läckerheter, fina frukter och grönsaker från Svenska gårdar.

Jag bestämde mig helt enkelt för att svänga ihop en snabb rödbetspasta och fasen vad god den blev. Känner nu att jag måste dela med mig av detta recept till alla trötta sommarkockar. Receptet är även både laktos och glutenfritt och även extremt hälsosamt (se fakta om rödbetor nedan)

Glutenfri pasta med rödbetor och vitlök

Ingredienser:

(Detta är till 2 personer, så dubbla om ni är fler)

Valfri glutenfri pasta (Jag kör pastan röda linser fusilli från märket á la eco och den är GRYM, ni kan googla på den )

Två stora fina fasta färska rödbetor (helst ekologiska)

1 stor vitlöksklyfta

1 krm timjan (sån i påse på Ica)

1 nypa mellanmalen svartpeppar (ni kan ta grovmalen också men jag tycker den fastnar i tänderna :)

1 nypa salt

Eventuellt lite riven parmesan

OCH viktigast en rejäl klick riktigt smör (inga smöriga halvfabrikat)

Gör så här:

Riv rödbetorna grovt på ett rivjärn och lägg rivet åt sidan. Hacka vitlöken så smått det går. Koka den glutenfria pastan till lagom konsistens och häll av den.

Smält smöret gyllene och fint i en kastrull, lägg i vitlök och rödbetsrivet. Krydda blandningen med timjan lite salt och svartpeppar. Lägg sist i glutenfri pasta och veva runt allt försiktigt så inte pastan blir mos.

Lägg upp pastan i två djupa tallrikar och servera pronto. Eventuellt kan ni toppa rödbetspastan med lite riven parmesan det sista.

Ni kan såklart även experimentera med pastan och testa andra kryddor som rosmarin eller fetaost osv.


Jag blev förvånad över hur något som går på mindre än 10 minuter att göra kan smaka SÅ bra!

Nu till det bästa:

Rödbetor är extremt bra vid både blodbrist (järnbrist) och vid förstoppning. Jag har haft båda åkommor och testat rödbetor så jag vet. Faktum är att dricka rödbetsjuice är absolut det bästa för järnbrist speciellt vid mens. jag har aldrig gillat den klassiska Blutsaften då den innehåller en jäkla massa socker, jäst och andra skumma tillsatser. Sedan de järntabletter läkare skriver ut är inte alls bra då de är syntetiskt gjorda och kroppen kan inte ta till dem dem på ett normalt vis. Jag är övertygad om att de flesta brister i kroppen kan lösas med rätt växter från naturen och inte genom konstiga kosttillskott.

Rödbetor är även pga av sin extrem höga fiberhalt även jättebra för alla med hård mage. Här tycker jag speciellt att rivna färska rödbetor river loss bäst i magen. Alla som inte gått på toa vet hur SKIT jobbigt det kan vara i ordets rätta bemärkelse :)

Så testa helt enkelt min rödbetspasta i dag så kan ni gå på toaletten lätt i morgon :)

Rödbetor rockar!

LOVE M

INREDNINGSVIS KÖPTIPSAR:

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply